مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» نقد آلبوم - یه خاطره از فردا

 

 

 

 

 

 

یه خاطره از فردا

 

پنجمین آلبوم احسان خواجه امیری در آخرین روز تابستان به بازار عرضه شد. باز هم شرکت آوای هنر، اثر

پرفروش دیگری از شرکت های مجرب و چندین ساله موسیقی تحت سیطره خود قرار داد تا سایه

شرکت های سینمایی بر سر موسیقی پاپ، بیش از پیش احساس شود. خواجه امیری آلبوم قبلی خود،

فصل تازه، را بیش از 1.5 سال پیش عرضه کرده بود.

 

هر چند احسان خواجه امیری در گفتگوهای متعدد، همه داشته هایش را حاصل تلاش خود می داند، ولی بر

کسی پوشیده نیست که حاصل تلاش های او تریبون پر مخاطبی چون صدا و سیما را داشته است. حتی

تراک های آلبوم تازه ی او هم اکنون از رادیو جوان پخش می شود! هم چنین استارت کار او با آلبوم من و بابا،

در حالی عرضه شد که انبوهی از آلبوم های خواننده های آلبوم اولی در بازار برگشت می خورد و ری رایت

می شد، شاید اگر عکس دونفره روی جلد آلبوم نبود، سرانجام دیگری در انتظارش بود!

 

اینسرت:

 

طرح اینسرت آلبوم را می توان طرح جدیدی در بین کارهای موسیقی پاپ قلمداد کرد. احسان بالاخره از قالب

کت و شلوار بیرون آمده و عکسی اسپرت را جایگزین کرده است. عکسی خوب و با کیفیت بالا در خیابان که

افکت های مناسبی روی نورهای زمینه پیاده شده است. هر چند عکس با بک گراند واقعی و خارج از استودیوی

عکاسی پیش از این هم در برخی آلبوم ها وجود داشت، ولی کیفیت پایین و عدم جذابیت عکس ها، نقاط قوت

را از بین برده بود. نام آلبوم با فونت درشت و پس زمینه پارچه ی جین روی عکس خواننده نوشته شده است.

پشت جلد آلبوم عکسی دیگر از خواننده است که پشت سر خود را نگاه می کند! اطلاعات تهیه کننده و مجوز

آلبوم هم در این صفحه آورده شده است. لت میانی، اطلاعات کامل تراک های آلبوم و نوازندگان است که با

دستخط احتمالا خواننده نوشته شده و برای طبیعی جلوه دادن آن، قسمت هایی بصورت خط خطی و تصحیح

اشتباه در آن آورده شده است. سه لت داخلی، عکسی از خواننده در حال نوشتن، اطلاعاتی از برخی دست

اندرکاران و عکسی از چراغ سبز عابر پیاده است! در مجموع طراحی و کیفیت جلد آلبوم مناسب و قابل قبول است.

 

اطلاعات آلبوم:

 

آلبوم یه خاطره از فردا، 12 قطعه دارد. ترانه های این آلبوم از مونا برزویی، مریم اسدی، علی بحرینی، محمد

کاظمی، افشین یدالهی و مجید افشاری است. آهنگ ها از مهرداد نصرتی، احسان خواجه امیری و بهرنگ

بهادرزاده و تنظیم ها از سیروان خواجه امیری، مهرداد نصرتی، احسان خواجه امیری، بهرنگ بهادرزاده،

امید حجت، میثم مروستی و هومن نامداری است. نوازندگانی چون میمثم مروستی، علی جعفری پویان،

هومن نامداری، امید حجت، پدرام فریوسفی، همایون نصیری، بابک ریاحی پور، رضا تاجبخش و ....

در این مجموعه هنرنمایی کرده اند.

 

اطلاعات قطعات آلبوم:

 

قطعه اول ( نمی دونم ) با آهنگی از مهرداد نصرتی و تنظیم سیروان، ترانه ای از مونا برزویی دارد که نام

ترانه سرا در اینسرت، نسترن شیرمحمدی ذکر شده است. این قطعه، امضای سیروان را همراه خود دارد

و می توان خلاقیت سیروان را در این قطعه کاملا حس کرد. برخلاف آلبوم رمانتیک که دایره تکراری برای

سیروان بود، تنظیم این قطعه تقریبا متفاوت از کارهای قبلی او است. ترانه ای زیبا و احساسی و ملودی

بسیار مناسب که سرآلبومی مطلوبی برای یه خاطره از فردا ایجاد کرده است. صدا و اجرای احسان هم

جای بحث یا انتقادی را باقی نگذاشته است.

( ... منو ببر به اون حالت    همون حرفا همون ساعت    به اندوه غروبی که      به دلشوره ی خوبی که    

تو چشمام خیره می مونی     به من چیزی بفهمونی ... ).

قطعه دوم ( دارم میام پیشت ) با آهنگ و تنظیم مهرداد نصرتی و ترنه مریم اسدی. پس از یک شروع خوب،

قطعه ای ریتمیک، فضای متفاوتی ایجاد می کند. ویولن نقش پررنگی در قسمت بی کلام ابتدایی این قطعه دارد.

اجرای تقریبا بدون وقفه احسان روی ملودی زیبای کار، ترانه را به شکل زیبایی به شنونده ارائه داده است.

قطعه سوم ( خودت خواستی ) با ترانه افشین یدالهی و آهنگ و تنظیم احسان خواجه امیری، ملودی آرامی دارد.

فضای دلنشین و ترانه ای که دلیل دوری را فقط طرف مقابل می داند. تنظیم مناسب این قطعه نشان از حرفه ای

شدن احسان در این مقوله دارد. تنظیم قطعه به خصوص در اوج های خواننده بسیار زیبا است. در انتها سه تار،

پاسخ زیبایی به اجرای خواننده می دهد و قطعه پایان می یابد.

قطعه چهارم ( اعتراف ) با ترانه محمد کاظمی و آهنگ و تنظیم بهرنگ بهادرزاده. قطعه آرام دیگری که فضای

احساسی دارد. این قطعه هم در سبک آشنای احسان است. در قسمت های بی کلام این قطعه پیانو فضای

زیبایی ایجاد کرده است. آهنگ و تنظیم بهرنگ بهادرزاده زیبا است. به نظر می رسد گیتار الکتریک در زمینه

اوج خواننده نقش داشته و صدای آن به کمترین حد ممکن کاهش پیدا کرده است.

(... نمی بینی دارم جون می دم اینجا         نمی دونی به تو محتاجم اینجا ...).

قطعه  پنجم ( خواب و بیداری ) با ترانه افشین یدالهی و آهنگ و تنظیم احسان خواجه امیری. پس از دو تراک

آرام، ترانه ای از ترانه سرای ایده آل افشین یدالهی، زمینه تغییر فضا را فراهم کرده است. ضربآهنگ سریع

قطعه، باعث شده ترانه ی زیبای قطعه کمی در میان صداها گم شود. در واقع در این قطعه نکته ویژه یا خاصی

وجود ندارد.

تقریبا همه موارد به صورت کاملا معمولی پیش می رود و فقط زمانی را برای گذراندن آن لازم است.

قطعه ششم ( بی کسی ) با ترانه افشین یدالهی، آهنگ احسان خواجه امیری و تنظیم امید حجت. ملودی

زیبایی آغازگر این قطعه است. ( دیگه دارم به خودم شک می کنم   آخه حرفامو نمی فهمه کسی  ... )

خواننده با اجرای این ترانه همراه ملودی می شود. اوج های کوتاه خواننده در قسمت های مختلف را شاید

بتوان بهترین قسمت های قطعه دانست. باز هم این قطعه روند معمولی دارد و برخلاف قطعات ابتدایی،

نقطه قوت خاصی ندارد. حتی تنظیم امید حجت چنگی به دل نمی زند و ترانه ی قطعه هم رنگی ندارد.

قطعه هفتم ( کاش عاشقت نمی شدم ) با ترانه علی بحرینی و آهنگ و تنظیم احسان خواجه امیری. پس از

دو قطعه پرانرژی، دو قطعه آرام و دو قطعه معمولی، باز هم فضای تراک جدید تغییر می کند. ترانه زیبای علی

بحرینی زمینه را برای یک قطعه زیبا فراهم کرده است. اجرای همیشه خوب احسان این بار ملودی و تنظیم

زیبایی را همراه دارد. خواننده با تغییر در نحوه اجرای خود در قسمت های مختلف، باز هم تراک متفاوت و

خوبی را به مخاطبان عرضه کرده است.

( ... دلگیرم از دست خودم     کاش عاشقت نمی شدم     هر جوی می خواستم نشد    از غم یه ذره م کم نشد ...) قسمت بی کلام میانی، یکی از زیبایی های کار احسان در اجرا و تنظیم است.

قطعه هشتم ( مُسری ) با ترانه افشین یدالهی و آهنگ و تنظیم احسان خواجه امیری. موسیقی زیبا و

دلنشینی این قطعه را آغاز می کند.

( چقدر خوبه که تو هستی   چقدر خوبه تو را دارم    چقدر خوبه که از چشمات    می تونم شعر بردارم    تو که دلواپشم می شی     همه دلواپسیم می ره    شاید این واسه تو زوده     یا شاید واسه من دیره ... ).

ترانه بسیار زیبای افشین یدالهی، ملودی آرام و تنظیم مناسبی را همراه دارد. در ادامه، خواننده وجه تمایز

صدای خود را بار دیگر به مخاطب نشان می دهد و با اوج های نسبی، سعی در هر چه زیباتر اجرا کردن

ترانه دارد. این قطعه را می توان در زمره بهترین تراک های آلبوم جای داد.

قطعه نهم ( دنیا ) با آهنگ و تنظیم مهرداد نصرتی و ترانه مجید افشاری. قطعه ای ریتمیک و شاد، ترانه ی

مثبتی دارد. تنظیم قطعه مناسب فضای کار است. ترانه در برخی قسمت ها با کلمات ساده بیش از حد

بازی کرده است، هرچند اجرای قوی احسان باعث کمرنگ شدن این موارد شده است.

قطعه دهم ( اتفاق ) با ترانه افشین یدالهی و آهنگ احسان خواجه امیری و تنظیم میثم مروستی. فضای

ابتدایی این قطعه بسیار آرام است و پس از اجرای چند خط ترانه کم کم ملودی کار شکل می گیرد. ملودی

زیبای کار، تنظیم خلاقانه ای دارد. میثم مروستی، با تنظیم این قطعه، گوشه ای دیگر از توانایی های خود

را نشان داده است.

هر چند انتظار نمی رود این قطعه خیلی مورد استقبال واقع شود، ولی نقطه قوتی در آلبوم محسوب می شود.

قطعه یازدهم ( ریمیکس ). این قطعه ریمیکس قطعه مسری است. ترانه زیبای افشین یدالهی ارزش یک بار دیگر

شنیدن با تنظیم متفاوت را دارد.

قطعه دوازدهم ( خلاصم کن ) با ترانه افشین یدالهی، آهنگ احسان خواجه امیری و تنظیم هومن نامداری،

آشناترین قطعه آلبوم است. ترانه پایانی سریال در مسیر زاینده رود، فارغ از مسائل مربوط به سریال، قطعه

پرطرفدار و زیبایی است. قرار گرفتن این تراک در پایان آلبوم، حسن ختامی بر آلبوم 89 احسان خواجه امیری است.

 

دیدگاه:

 

با یک نگاه کلی به آلبوم آخر احسان، می توان تلاش خواننده برای ارتقا قطعات در همه ابعاد مشاهده کرد.

هر چند انتظارات از خوانندگانی مانند احسان خواجه امیری، مانند بسیاری از خوانندگان دیگر، بسیار بالا است و

به دلیل همین انتظارات، اغلب از کارهای این خوانندگان انتقاد می شود، ولی خواننده این مجموعه توانسته به

بخش وسیعی از انتظارات پاسخ دهد. مجموعه یه خاطره از فردا، ابعاد مثبتی چون، صدای پرقدرت و اجرای خوب

خواننده، ترانه های اکثرا قوی، ملودی های نسبتا خوب و تنظیم های مناسب دارد. فضای متنوع قطعات، که این

مورد مطلوب شنوندگان ایرانی است، مجموعه را برای مخاطبان شنیدنی تر کرده است. هم چنین حضور

نوازندگان طراز اول، به مجموعه کمک شایانی کرده است. ابعد منفی مجموعه محدود به یکی دو قطعه کاملا

معمولی در میانه آلبوم می شود.

 

 

 

نگارنده

 

 

 

 

 

 


 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:نقد ترانه,موسیقی,یه خاطره از فردا, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب